Så här går det till
Som du säkert vet skickas det mänger med skräppost, så kallad spam,
som mestadels är fullkomligt ointressant. För att göra det enklare för
dig som användare använder vi oss av SpamAssassin, ett spamfilter som
ligger på vår e-postserver. Om SpamAssassin lokaliserar något som
misstänks vara skräppost, markeras meddelandet med {Spam?},
{Spam??} och/eller [SPF:fail] före
orginalärendet i ärenderaden.
SPF är en teknik som kollar upp vilken mailserver som mailet skickats via och
sen verifierar denna mot en DNS sträng (TXT) och på så sätt vet den om mailet
kommer från en giltig mailserver för just den domänen. Dock inte alla domäner
som har DNS sträng och då hoppas detta steg över.
- Mail som falerar detta test markeras med [SPF:fail] i ämnet.
RBL filter. Avsändande mailserver kollat via ett dns uppslag mot RBL listor
som samlar på mailservrar som används för spam. Även dialup konton som skickar
spam direkt utan riktig mailserver finns med. Detta är väldigt effektivt.
- Mail som anses vara spam enligt denna koll markeras med {Spam??} i ämnet.
Sist men inte minst så används SpamAssasin med en massa olika filter
för en koll på innehållet i mailet. Olika innehåll ger plus- eller minuspoäng,
och om ett meddelande får mer än 5 poäng, antas det vara spam.
- Mail som anses vara spam enligt denna koll markeras med {Spam?} i ämnet.
Våra spamfilter markerar endast mail som spam, och tar själv inte bort mail, detta
eftersom det inte går avgöra med 100% säkerhet vad som verkligen är spam.
Det är därför upp till användaren att välja vad man vill göra med dessa meddelanden,
ofta vill man ta bort dom, eller flytta dom till en speciell mapp där man kan kontrollera
att man inte har något mail man vill spara som markerats felaktigt.
En sådan filtrering kan ske på två sätt:
-
Man använder ett klientfilter, dvs.
ett filter som ställs in lokalt i den egna datorns e-postprogram.
-
Man använder ett serverfilter, dvs.
ett filter som ligger på servern istället för lokalt i datorn.
Många användare får otroliga mängder
skräppost till sitt e-postkonto, vilket är både tids- och
utrymmeskrävande. Ett filter på serversidan är därför att
rekommendera eftersom skräppost då rensas bort redan på servern och
aldrig laddas ner till din dator. Det är också väldigt enkelt att
konfigurera ett serverfilter via vår webbmail. Hur du ställer in ett
serverfilter förklaras här nedan.
Hur kan jag filtrera bort e-post?
Logga in som vanligt på webbmailen och följ sedan instruktionerna
nedan.
1. Klicka på länken INSTÄLLNINGAR
i webbmail-menyn.

2. På sidan för inställningar finns två
typer av filter att välja; brevfilter och epost-filter. Epost-filter är
serverfilter som gäller både i webbmailen och i ett fristående
e-postprogram. medan brevfilter är ett filter som endast gäller lokalt i
webbmailen. Klicka på länken EPOST-FILTER för att fortsätta med
konfigureringen.

3. Fyll i fälten enligt nedan och klicka på
disketten för att skapa ett nytt filter.
Beroende på vilka typer av spam-markerade mail du vill flytta kan du ange
olika text, ett lämpligt alternativ är att ange "{Spam?" för att
reagera på både SpamAssasin och RBL-markeringen.
Filtret dyker nu upp under
rubriken "Existerande Filter:" och ligger kvar där tills dess
att du raderar det. Om du inte önskar flytta dina skräpmail till
soptunnan, som exemplet nedan visar, kan du alltid skapa en ny mapp i din
webbmail att lägga skräpposten i. För att skapa en ny mapp klickar du
på MAPPAR i webbmail-menyn högst upp och följer sen
instruktionerna. Innehållet i soptunnan ligger kvar i 7 dagar innan det
raderas.

4. Det nya filtret sparas och börjar
gälla på en gång. För att ändra inställningar på ett existerande
filter gör du ändringarna och klickar sen på disketten för att spara
förändringar. Vill du radera ett filter klickar du på soptunnan. Se
exemplet nedan. Vill du gå igenom den e-post som filtrerats bort går du
till den mapp på webbmailen där din skräppost läggs. I exemplet nedan
är det mappen Trash (Skräp).

VARNING! Var
försiktig när du ställer in epost-filter. Om du skapar regler som är
för snäva riskerar du att filtret stoppar e-post som du inte önskar
stoppa. I exemplet nedan har ett filter skapats för att radera all
inkommande e-post som har ordet "hi" i ärenderaden. Användaren
har gjort detta eftersom det cirkulerar e-post innehållande virus med
just ärendet "hi". Faran här är att även önskad e-post
riskerar fastna i filtret eftersom e-post med ord som historia, schimpans,
plasthink osv. i ärenderaden också fastnar.
|